Redactie en uitgave: Historisch Archief Muiden. Burg. de Raadtsingel 32, 1398 BG Muiden.Tel.nr. 029426-4922

De Sluiz

Aflevering 126 van 22 augustus 2005

Zowaar een kleine romance

Donderdag 18 augustus 2005
Gisteren vanuit Gdansk vertrokken naar Ketryzn, in het oosten van Polen. Treinreis van 4 uur. Om 20.15 uur een taxi genomen naar de Wolfsschanse, het voormalige hoofdkwartier van Hitler in Rastenburg, Oost/Pruisen. Overnacht in het officiershotel van de nazi,s. De hele volgende dag besteed aan het bekijken van de soms 7 a 8 meter hoge bunkers van Hitler en zijn staf. Hier pleegde Von Stauffenberg zijn mislukte bomaanslag op Hitler, op 20 juli 1944. Indrukwekkende ruines, want ze zijn aan het eind van de oorlog door de Duitsers zelf opgeblazen. Het bos is hier erg dicht er er zijn veel muggen ook. 's Avonds in het restaurant gegeten en een praatje gemaakt met Ola, de receptioniste. Later op de avond kennisgemaakt met Ewalina, Agatha en Monica uit Warschau. Poolbiljart met de Polen gespeeld. Zowaar een kleine romance.

Vrijdag 19 augustus 2005
Om 12 uur vertrokken uit Ketrzyn, Rastenburg. Meegereden met de meisjes uit Warschau naar het station. Nog net op tijd voor de bus naar Suwalki. Daar om drie uur aangekomen. Geen trein naar Vilnius, Litauen meer vandaag. Ook geen bus, dus dan maar een taxi naar Marijampole, als ik maar over de grens ben. Daar aangekomen geld gewisseld en net te laat voor de laatste trein naar Kaunas. Dan maar weer een taxi. Anderhalf uur rijden. De chauffeur sprak geen Engels, maar we kwamen er toch. Vlug een kaartje kopen op het station en dan op de trein naar Vilnius, de hoofdstad van Litauen. Daar kwam ik dan om 21.00 uur aan. Doodmoe, een vreemde stad en geen bed. Gelukkig heb ik de Lonely Planetreisgids bij me. Ik krijg een kamer in een jeugdherberg, tussen meisjes uit Duitsland, jongens uit Denemarken en een maffe Japanner, Aki. We gaan nog wat drinken in een kroeg en het wordt zo gezellig dat ik pas om half drie in bed lig. Nou ja, bed. Een uitschuifbare stoel met een paar lakens erop!
Op straat wordt de hele nacht doorgewerkt aan de reparatie van de trambaan, maar ik slaap.

Zaterdag 20 augustus 2005
Om 8 uur al weer op, gedoucht en ontbeten voordat de rest wakker was. Om 10 uur naar het station. Eerst mijn rugzak in een kluis. Problemen met het slot. Dan informatie vragen over treinen naar Kalinigrad. Geen visa. Dan naar het busstation om een kaartje te kopen voor de bus naar Riga. Ik heb nog een paar uur over voor een bezoekje aan de voormalige KGB/ gevangenis in het Genocidemuseum. Luguber sfeertje in de ondergrondse cellen, waar duizenden mensen gemarteld en vermoord zijn. Ook een tentoonstelling over de massamoord op de Armeniers door de Turken in 1915. Dan weer terug naar het station. Geen tijd meer voor het oude centrum. Dat doe ik wel op de terugweg. De zon schijnt warm op mijn bezwete hoofd, maar ik haal het op tijd. De bus vertrekt om 13.30 uur naar Riga. Veel oponthoud door opgebroken wegen. Ik lees in =Eine Frau in Berlin= en schrijf af en toe, als we stil zistaan in dit dagboek. Om 18.00 uur aankomst in Riga. Geld wisselen. Ze hebben hier geen zlotys, geen !
Litas maar Latus. Via een jongen een hostel gevonden in een wijk achter het station. Even douchen, eten en bijkomen. Morgen ga ik de stad verkennen. Maandag wil ik naar Tallin, Estland. Dan weer terug, via Warschau naar Berlijn en dan naar Amsterdam

Did you come to my page by SearchEngine? Click here to see my WebSite...